Boekenfreaks

Recensie/interview met Tamara Geeraeds. Christhoper Plum serie Deel3 – Christopher en de woeste waterstaf

De jacht naar de tien geboden is lastiger dan gedacht, en ook de tijd van het boekhorloge gaat sneller dan gedacht, daarbij hebben ze nog geen enkel idee waar te zoeken. In de hemel terechtkomen staat niet op hun verlanglijstje dus moeten Elisabeth, Baris en Christopher vaart maken met hun zoektocht. Van Fatima kregen ze al te horen dat ze snel de negen ridders bij elkaar moeten zien te krijgen om een groot gevaar het hoofd te kunnen bieden maar ook dat lijkt en onmogelijke taak. Samen gaan ze ook deze strijd weer aan en hun avonturen nemen bizarre wendingen aan die je fantasie op hol doen slaan. Ze ontmoeten vele nieuwe mensen, goden en mystieke figuren die hun helpen…. En tegenwerken. Zal het ze op tijd lukken om de tien geboden bij Petrus af te geven?

Weer een ontzettend tof deel in deze serie, ik zou willen dat deze serie oneindig door kon gaan maar helaas. Het onderwerp van dit derde deel valt meer onder de ‘Goden’ en daar hou ik erg van, het geeft een verhaal iets mysteries en bijzonders. Ik zei dat ik Deel2 al super super spannend vond maar dit deel gaat nog een stukje verder en is nog nog nog spannender. De vriendschap van Christopher en Elisabeth wordt steeds hechter en ook hun familiaren kunnen het goed met elkaar vinden. Doordat hun band sterker wordt en ze elkaar meer gaan vertellen leer je Christopher en Elisabeth ook beter kennen en dat geeft het verhaal rondom de personages meer diepte. De aspecten spanning, humor en verdriet wisselen elkaar perfect af waardoor het verhaal geen seconde saai of irritant is om te lezen. De cover is super spannend en heel erg mooi gemaakt met die prachtige kleuren, maar wat kun je vertrouwen in de cover? Want bij Christopher is niets wat het lijkt. Het einde is heel héél spannend en toch ook wel een beetje verdrietig en eng, wat daar gebeurd moet je natuurlijk zelf lezen;) maar in het vierde en laatste deel van de serie zal uitkomen of alles wel goedkomt met de vrienden, dus blijf lezen en hou vol.

– Dit deel gaat grotendeels over goden, religie en de geloven van mensen, heb jij daar zelf iets mee?

* Ik vind het altijd interessant om na te denken over hoe het zou zijn als er goden bestaan. Wat ze dan zouden kunnen, hoe ze zich zouden gedragen. Dus schrijf ik daar graag over.

Ik heb zelf geen religie, maar ben wel gelovig. Dat wil zeggen: ik geloof dat er een God is en dat er iets is na het leven. Ik voel me niet verbonden met een bepaalde religie, maar ik vind het wel interessant om te lezen hoe mensen over de hele wereld denken over dingen als een hogere macht en de dood. Ook vind ik het heel belangrijk dat er meer begrip komt vanuit religies voor elkaar, en dat iedereen de ander vrijlaat in wat hij wel of niet gelooft. Mensen met verschillende religies kunnen prima door één deur, en dat is wat ik heb geprobeerd over te brengen in deze serie.

– Het bovennatuurlijke heeft iets magisch, is dat de enige reden dat je dat zoveel gebruikt in Christopher z’n verhalen of zijn er nog andere redenen.

* Ik vind het geweldig dat in verhalen alles kan. Je kunt je personages krachten geven die je het liefst zelf zou hebben en je kunt ze de gekste en meest spannende avonturen laten beleven. Daarnaast probeer ik me voor te stellen hoe iets als bijvoorbeeld de hemel eruit zou kunnen zien en hoe het daar zou kunnen werken, en daar schrijf ik dan over. Ik verwerk dus zeker bovennatuurlijke elementen in mijn verhalen omdat ik ze zelf heel interessant vind. Door erover te schrijven kan je ook onderzoeken hoe het misschien zou kunnen zijn.

– Wat zijn jouw eigen ‘angst wezens’? Zitten die ook in de verhalen verweven?

* Ik ben heel lang bang geweest in het donker, ongeveer tot mijn 30e. Ik heb heel lang geen horrorfilms kunnen kijken, ik vond ze veel te eng. Toch fascineert het ‘kwaad’ me wel, ik kan alleen niet goed uitleggen waarom. Mijn grootste angst is de dood, en dat is nu net iets waar je niet aan kunt ontsnappen. Misschien vandaar ook mijn fascinatie voor hemel en hel, engelen en geesten.

– Dat Baris op een echt persoon is gebasseerd hebben we bij de vragen over het vorige boek kunnen lezen, maar zijn er nog andere personages die compleet of gedeeltelijk gebassseerd zijn op vrienden/kennissen of anderszins bekenden van jou?  En wat vinden zij daarvan?

* Nee, de overige personages zijn geheel zichzelf. De naam van Baris’ zusje heb ik overgenomen van een meisje in een klas waar ik als auteur op bezoek kwam. Ze heet Elif en zat in Roosendaal op school. Ik vond haar naam meteen heel mooi en toevallig zocht ik nog een naam voor het zusje van Baris.

– Welke jeugdboeken van dit moment spreken jou zelf aan? (Of lees jij geen jeugdverhalen? Dat kan natuurlijk ook)

* Ik lees maar af en toe een jeugdboek. Mijn voorkeur gaat uit naar Young Adult boeken. Op dit moment springt er niet echt 1 uit, maar mijn favoriete jeugdboeken ooit zijn: Blauwe Plekken van Anke de Vries, de serie The Misadventures of Benjamin Bartholomew Piff – over een jongen die de balans tussen de magische en de gewone wereld verstoort en terecht komt in een wensfabriek – van Jason Lethcoe, de Spiderwick Kronieken van Tony DiTerlizzi, de vampierserie van Darren Shan, de Weglopers van Ruth Thomas en natuurlijk Harry Potter.

Best uiteenlopend dus, hoewel er veel fantasy tussen zit.

– Was het moeilijk om de hints in de tekeningen te verzinnen? Want je wilt natuurlijk niet dat ze te makkelijk, maar zeker ook niet te moeilijk te vinden zijn.

* Sommige waren wat moeilijk te verstoppen, maar uiteindelijk had ik toch snel bedacht waar ze moesten komen en hoe

– Wat is de leukste reactie die je op Christopher Plum hebt gehad?

* Eigenlijk zijn dat er twee,

De ene kwam van een moeder, die vertelde dat haar zoon niet van lezen hield, maar helemaal weg was van Christopher Plum en alle delen wilde lezen.

De andere was het filmpje dat Teun heeft gemaakt voor een opdracht voor school. Hij moest daarin uitleggen waarom dit boek verfilmd moest worden, en dat deed hij geweldig! Ik verwacht Teun over een paar jaar op tv te zien als presentator.

Dat waren de vragen voor Christopher Plum deel3, Binnenkort komt ook deel4 aan de beurt.